Hürmüz Boğazı artan elektronik tehditler nedeniyle yüksek kesinti riski ile karşı karşıya
Investing.com — Hürmüz Boğazı şu anda faal durumda ancak Orta Doğu’daki jeopolitik gerilimlerin artmasıyla birlikte artan bir inceleme altında. J.P. Morgan, hayati önem taşıyan petrol ve gaz geçiş koridoru için kesinti riski değerlendirmesini 5 üzerinden 2’ye yükseltti.
Bu kararda, Ortak Denizcilik Bilgi Merkezi tarafından bildirilen ve ticari gemi seyrüsefer sistemlerini etkileyen sürekli elektronik müdahaleler gerekçe gösterildi.
Boğaz, J.P. Morgan’ın alıntı yaptığı Clarksons verilerine göre, küresel petrol ticaretinin %20-30’unu, deniz yoluyla petrol ihracatının %34’ünü, LPG sevkiyatlarının %30’unu, LNG ticaretinin %20’sini ve kimyasal kargoların %18’ini taşıyor.
Ayrıca küresel konteyner ticaretinin %3’üne ve kuru yük hacimlerinin %2’sine kadar destek sağlıyor. Konteyner trafiğindeki nispeten mütevazı paya rağmen, herhangi bir kesinti, rotaların Asya aktarma merkezleri üzerinden değiştirilmesine neden olabilir ve Singapur ve Kolombo gibi limanlar üzerinde baskı oluşturabilir.
J.P. Morgan’ın Küresel Ticaret Darboğaz İzleme Raporu, Hürmüz Boğazı’ndaki operasyonların istikrarlı kaldığını, ancak bölgesel tırmanışın ardından bölgenin kilit risk alanı olarak ortaya çıktığını belirtiyor.
Aracı kurum, denizcilik analisti Lars Jensen’in görüşlerine de yer veriyor. Jensen, sınırlı kesintilerin bile Asya genelinde zincirleme tıkanıklıklara neden olabileceği konusunda uyarıda bulundu.
Sektör katılımcıları temkinli kalmaya devam ediyor. J.P. Morgan’ın son Avrupa Endüstriyel konferansında konuşan Maersk yöneticileri, küresel hatların ağlarını ayarlamadan önce geçici bir ateşkes değil, resmi bir barış anlaşması gerektireceğini vurguladı. Bu tür yeniden yapılandırmalar lojistik açıdan karmaşık ve maliyetlidir.
Bölgenin başka yerlerinde, Süveyş Kanalı üzerinden ticaret büyük ölçüde zarar görmeye devam ediyor. Konteyner gemisi operasyonları hala %90 oranında düşük seyrediyor ve genel geçişler, öncelikle Kızıldeniz’deki ticari gemilere yönelik devam eden Husi saldırıları nedeniyle ortalamanın %60’ından fazla altında.
Süveyş Kanalı İdaresi tarafından sunulan %15’lik ücret indirimime rağmen, büyük nakliye hatları henüz önemli sayılarda geri dönmedi.
J.P. Morgan analistleri, kapasite kısıtlamalarının en belirgin şekilde Süveyş Kanalı ve Bab el-Mandeb Boğazı’nda devam ettiğini belirtiyorlar.
Bu darboğazlar, ciddi ancak tam olmayan operasyonel bozulmaları yansıtan seviye 4 kesinti derecelendirmeleri altında çalışmaya devam ediyor.
Hürmüz Boğazı’nın şu anki seviye 2 sınıflandırması kısmi kesinti riskini gösterirken, analistler durumun değişken kaldığı konusunda uyarıyor.
ABD Federal Denizcilik Komisyonu da uluslararası nakliye kısıtlamalarının daha geniş bir incelemesinin parçası olarak Hürmüz Boğazı dahil yedi küresel darboğazdaki koşulları araştırıyor.
Hürmüz Boğazı üzerinden ticaret hacimleri şimdiye kadar istikrarlı kalmış olsa da, J.P. Morgan’ın analizi tetikte olmanın gerekli olduğunu gösteriyor.
Daha fazla tırmanış, küresel enerji akışları ve tedarik zincirleri için önemli sonuçlar doğurabilir.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.